Tuesday, April 25, 2006

Putin's propka

Even na 18:00 vertrekt de bus van onze Frans Maas-warehouse in Istra richting Moskou. Aangezien een aantal collega's in Istra en Dedovsk woont, rijden we niet over de M9 maar via de toeristische route naar Krasnogorsk. Een van de vele grote voorsteden van Moskou. Ik heb wel eens de vergissing gemaakt door te zeggen dat we bijna in Krasnodarsk waren, maar dat ligt een flink aantal tijdzones hiervandaan. Goed, eenmaal op de MKAD (ringweg rond Moskou) parkeren we zoals gewoonlijk in de avondspits. Het is iets anders dan in Nederland, want hier heb je geen ochtend-of avondspits, maar zo'n beetje de hele dag door. Stoppen, optrekken, eindje rijden, stilstaan. Na enige minuten val ik toch echt in slaap, totdat we vlakbij de afrit echt eindeloos stilstaan. Ik word wakker en kijk op de andere weghelft..... die is he-le-maal leeg!!! Ik bedenk direct aan de enig mogelijke reden: Putin gaat naar huis. En ja hoor, voorafgaand een aantal Militsia auto's, busjes, enkele zwarte auto's met geblindeerde ramen en na 4 seconden is het dat. Nu moet je niet denken dat het 'burger'verkeer direct hierachteraan rijdt. Oh, nee. Zeker een kwartier/half uur houdt men de weg vrij.
Dit heeft tot gevolg dat werkelijk alle andere doorgaande wegen en sluiproutes potdicht staan. Er wordt ook over de trottoirs gereden. Dus bezoekende voetgangers in Moskou: altijd uitkijken, er kan een auto aankomen over de stoep! Ik hoop dat Putin nooit zal opmerken:" Propka's, heb ik nou nooit last van". Dat zal zijn populariteit niet echt goed doen.

No comments: