Thursday, September 03, 2009

Telefoon etiquette

Wanneer je hier een Russisch bedrijf belt, krijg je in 90% van de gevallen iemand aan de lijn die je begroet met een ontnuchterend en ongeduldig 'Да' of ''Алло', zonder de bedrijfsnaam te noemen. Na vier maal op een dag op dergelijke wijze 'begroet' te worden verlies ik niet mijn geduld, maar barst ik in lachen uit. Steevast wordt dan de verbinding verbroken. Niet doen dus. Wanneer dat toch niet gebeurt, vraag ik half hikkend van het lachen of ik misschien met bedrijf x spreek, waarop met een verbijsterende argwaan mij wordt gezegd, dat ik dat toch zelf moet weten, want waarom zou ik hen anders bellen? Als blijkt dat degene die ik wil spreken reeds een jaar geleden het bedrijf verlaten heeft, wordt me dat tien keer verteld, alsof ik niet goed snik ben. Heb dit gedrag overigens vaker meegemaakt, ook bij Russen onderling. Geen speld tussen te krijgen. Jij bent gek en niet zij. In een zeer uitzonderlijk geval krijg ik een mobiel nummer van iemand anders, die vervolgens afgesloten blijkt. Schiet lekker op zo.

No comments: